1
استادیار گروه برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست دانشگاه تهران
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی مدیریت و آموزش محیط زیست دانشگاه تهران
چکیده
ناکارامدی سیستم حمل و نقل در کلان شهرها از جمله تهران، علاوه بر ایجاد مسائل خاص ترافیکی، مسائل محیط زیستی مهمی همچون افزایش مصرف سوخت و در نتیجه از بین رفتن مقادیر زیادی از منابع تجدیدناپذیر طبیعی را بوجود میآورد. افزایش میزان مصرف سوخت در تهران به طور عمده ناشی از عدم وجود سیستم حمل و نقل منسجم و کارآمد است که این مسئله خود از مهمترین علتهای کاهش منابع محیط زیستی کشور است. هدف اصلی این تحقیق تعیین نحوة استفاده بهینه و مطلوب از انواع وسایل سیستم حمل و نقل درون شهری برای کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش تخریب و غارت محیط زیست است. برای نیل به این هدف مقدار مصرف سوخت انواع وسیله نقلیه به ازای هر مسافر و سپس مقدار زمین معادل که تأمینکننده میزان سوخت برای هر فرد است، با استفاده از روش جای پای اکولوژیکی محاسبه شد. نتایج بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که مترو با کسب 003/0 مترمربع زمین به ازای هر مسافر کمترین مقدار مصرف را، که معادل مقدار مصرف 1400 مسافر خودروی شخصی که بیشترین مقدار مصرف را دارا است به خود اختصاص داده است. به بیانی دیگر، بهترین توزیع مسافر آن است که به ازای هر یک مسافر مترو، 071/0 مسافر خوردور شخصی وجود داشته باشد. با در نظر گرفتن این تناسب و پیشبینی جمعیت در سال 1405 بهترین سناریو جهت به حداقل رساندن مصرف سوخت و کاهش منابع محیط زیستی برای انواع وسایل حمل و نقل مشخص شده است.
فریادی, شهرزاد, & صمد پور, پریماه. (1389). تعیین تناسب بهینة استفاده از انواع شیوههای حمل و نقل با هدف
کاهش جای پای اکولوژیک در شهر تهران. محیط شناسی, 36(54), -.
MLA
شهرزاد فریادی; پریماه صمد پور. "تعیین تناسب بهینة استفاده از انواع شیوههای حمل و نقل با هدف
کاهش جای پای اکولوژیک در شهر تهران", محیط شناسی, 36, 54, 1389, -.
HARVARD
فریادی, شهرزاد, صمد پور, پریماه. (1389). 'تعیین تناسب بهینة استفاده از انواع شیوههای حمل و نقل با هدف
کاهش جای پای اکولوژیک در شهر تهران', محیط شناسی, 36(54), pp. -.
VANCOUVER
فریادی, شهرزاد, صمد پور, پریماه. تعیین تناسب بهینة استفاده از انواع شیوههای حمل و نقل با هدف
کاهش جای پای اکولوژیک در شهر تهران. محیط شناسی, 1389; 36(54): -.