@article { author = {Faryadi, Shahrzad and Samadpour, Parimah}, title = {Determination of Optimum Portion use of Various Transportation Systems to Decrease the Ecological Footprint of Tehran}, journal = {Journal of Environmental Studies}, volume = {36}, number = {54}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {دانشگاه تهران}, issn = {1025-8620}, eissn = {2345-6922}, doi = {}, abstract = {Ineffective transport system in large cities including Tehran, creates important environmental problems such as increases in fuel consumption resulting in loss of large amounts of non renewal natural resources.The increasing of oil consumption in Tehran city is mostly for the inefficiency of transportation systems. This problem is one of the main causes of destruction and ending of environmental resources. The main aim of this research is to determine the optimum portion use of various transportation systems to decrease oil consumption and environmental degradation. For this aim the oil consumption of each transportation system per each traveler and the equal land area to produce that amounts of oil are calculated and analysis by ecological footprint method. The results of analysis show that subway with .003 m2 land per each traveler has the least oil consumption which is equal to 1400 private car traveler as the highest oil consumption. That means .071 private car traveler could be the best distribution of transportation systems per each subway traveler. Considering this rate and forecasting of population for the year 1405, the optimum scenario for the least oil consumption has been determined.}, keywords = {Ecological Footprint,Environmental resources,Land,Oil consumption,Transportation system}, title_fa = {تعیین تناسب بهینة استفاده از انواع شیوه‌های حمل و نقل با هدف کاهش جای پای اکولوژیک در شهر تهران}, abstract_fa = {ناکارامدی سیستم حمل و نقل در کلان شهرها از جمله تهران، علاوه بر ایجاد مسائل خاص ترافیکی، مسائل محیط زیستی مهمی همچون افزایش مصرف سوخت و در نتیجه از بین رفتن مقادیر زیادی از منابع تجدید‌ناپذیر طبیعی را بوجود می‌آورد. افزایش میزان مصرف سوخت در تهران به طور عمده ناشی از عدم وجود سیستم حمل و نقل منسجم و کارآمد است که این مسئله خود از مهم‌ترین علت‌های کاهش منابع محیط زیستی کشور است. هدف اصلی این تحقیق تعیین نحوة استفاده بهینه و مطلوب از انواع وسایل سیستم حمل و نقل درون شهری برای کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش تخریب و غارت محیط زیست است. برای نیل به این هدف مقدار مصرف سوخت انواع وسیله نقلیه به ازای هر مسافر و سپس مقدار زمین معادل که تأمین‌کننده میزان سوخت برای هر فرد است، با استفاده از روش جای پای اکولوژیکی محاسبه شد. نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که مترو با کسب 003/0 مترمربع زمین به ازای هر مسافر کمترین مقدار مصرف را، که معادل مقدار مصرف 1400 مسافر خودروی شخصی که بیشترین مقدار مصرف را دارا است به خود اختصاص داده است. به بیانی دیگر، بهترین توزیع مسافر آن است که به ازای هر یک مسافر مترو، 071/0 مسافر خوردور شخصی وجود داشته باشد. با در نظر گرفتن این تناسب و پیش‌بینی جمعیت در سال 1405 بهترین سناریو جهت به حداقل رساندن مصرف سوخت و کاهش منابع محیط زیستی برای انواع وسایل حمل و نقل مشخص شده است.}, keywords_fa = {جای پای اکولوژیکی,جمعیت,حمل ونقل,سرانة مصرف,کیفیت محیط زیست}, url = {https://jes.ut.ac.ir/article_21478.html}, eprint = {https://jes.ut.ac.ir/article_21478_0cc1f73022da5be1562dc749aa1865af.pdf} }