گزارش پژوهشی تقلیل دود وسائط نقلیه موتوری
در قسمت اول موتورهای احتراق داخلی وسائط نقلیه به عنوان عامل اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ مثل تهران معرفی گردید- انواع موادمسموم کننده COو HC و NOXو SO2 و ذرات جامد و سرب به توسط وسائط نقلیه موتوری وارد هوای تهران می شود و ترافیک سر در گم تهران خودنیز مسبب آلودگی بیشتر هوا است ‘ بطوریکه هوای تهران کاملا آلوده است‘ البته لازم به تذکر است که وسائل گرمایش و سرمایش کارخانجات اطراف این شهر 5/3 میلیون نفری در آلوده کردن کمیت و کیفیت هوای شهر کاملا مؤثر هستند.
متأسفانه با تمام سعی و کوششی که بعضی از سازمانهای مسئول اخیرا آغاز کرده اند مدل هوای تهران هنوز مجهول است و کسی نمی داند که مثلا بطور دقیق وسائط نقلیه مسبب چند درصد از آلودگیهای هوا هستند و چند درصد دیگر به آبگرمکن ها و دود کش حمامها وغیره بستگی دارد؟ بهر حال اگر معیارها ونتایج سنجش بین المللی ماخذ قرار گیرد و اگر وضع اسفناک تراکم اتومبیل ها وترافیک سردر گم آنرا در مد نظر داشته باشیم جای هیچ شک نیست که سهم اعظم آلودگی هوا متوجه اتومبیل ها- اتوبوسها‘کامیونها و سایر وسائط نقلیه موتوری است. بنظر نگارنده روشهای غرب در ایران در مورد وسائل کنترل آلودگی هوا در روی موتورهای وسائط نقلیه راه حل مستدلی برای ایران نیست و اصولا امکانات و شرایط ما ازغرب آمریکا که پیشقدم کارهای مبارزه با آلودگی هواست متفاوت است.