کاربست تکنیک فراترکیب در سیاست‌گذاری آموزش محیط‌زیست مبتنی بر مدیریت ردپای کربن در پالایشگاه‌های گاز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش محیط زیست، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف: صنعت پالایش گاز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع و بخش تولیدی و اقتصادی ایران به شمار می‌رود که هم از سمت اقتصاد جهانی تأثیر می‌پذیرد و هم بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار است. توجه به عوامل اقتصادی نباید منجر به نادیده گرفتن تأثیرات محیط‌زیستی این صنایع، ازجمله انتشار گازهای گلخانه‌ای که یکی از بحرانی‌ترین مسائل این روزهای محیط‌زیست است، گردد. برای بررسی و اندازه‌گیری انتشار گازهای گلخانه‌ای، آموزش مدیریت ردپای‌کربن که یکی از اصلی‌ترین شاخص محاسبات در این زمینه می‌باشد، حائز اهمیت است. بنابراین، هدف از این تحقیق، کاربست تکنیک فراترکیب در سیاست‌گذاری آموزش محیط‌زیست مبتنی بر مدیریت ردپای‌کربن در پالایشگاه‌های گاز می باشد.
روش پژوهش: با به‌کارگیری رویکرد مرور نظام‌مند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته‌های محققین قبلی اقدام شده و با انجام گام‌های هفت‌گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته شده است. از بین 579 مقاله، 42 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد. همچنین روایی تحلیل با مقدار ضریب کاپا 886/0 تائید گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های گرداوری شده در نرم‌افزار ATLAS TI  منتج به شناسایی 84 کد اولیه در 16 مقوله و 5 مفهوم گردید.
یافته ها: بر اساس تکنیک فراترکیب 5 مفهوم در 16 مقوله به همراه 84 کد شناسایی شدند. مفاهیم شناسایی‌شده عبارت‌اند از محتوای آموزشی، بسترسازی آموزش محیط‌زیستی، عملکرد محیط‌زیستی سازمان، چالش‌های برون‌سازمانی و اثربخشی آموزش محیط‌زیستی. همچنین مقوله های شناسایی شده نیز شامل: تحلیل، طراحی، اجرا، ارزیابی، زیرساخت‌های تکنولوژیکی و فنی، برنامه‌ریزی، شناسایی ویژگی‌های فردی، عوامل نظارتی، مدیریت‌ردپای کربن، فرهنگ محیط‌زیستی، همکاری بین سازمانی، عوامل محیطی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، بهبود عملکرد سازمان، رضایت کارکنان، رشد و بلوغ سازمانی می‌باشد.
نتیجه گیری: می‌توان اثربخشی آموزش محیط‌زیستی را از طریق ارزیابی مستمر عملکرد و عملیات پالایشگاه‌ها نیز سنجید. این ارزیابی‌ها می‌توانند از طریق مقایسه میزان مصرف انرژی، مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش دیگر آلودگی‌های محیطی پالایشگاه‌ها قبل و بعد از اجرای برنامه‌های آموزشی انجام شود. این ارزیابی‌ها نقاط ضعف و قوت برنامه‌های آموزشی را مشخص می‌کنند و امکان بهبود و بهینه‌سازی آن‌ها را فراهم می‌آورند. درنتیجه، ارتقاء کیفیت آموزش‌های محیط‌زیستی به‌منظور مدیریت بهینه ردپای‌کربن در پالایشگاه‌های گاز می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد محیط‌زیستی و اقتصادی این صنعت داشته باشد. توسعه سیاست‌گذاری آموزش محیط‌زیست بر مبنای مدیریت ردپای‌کربن در پالایشگاه‌های گاز امری حیاتی است که بهبود کیفیت محیط‌زیست را تضمین نموده و همچنین به کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Borzuei, D., Moosavian, S.F., Ahmadi, A., Ahmadi, R., & Bagherzadeh, K. (2021). An Experimental and Analytical Study of Influential Parameters of Parabolic Trough Solar Collector. Journal of Renewable Energy and Environment, 8(4).52-66.http://dx.doi.org/10.30501/JREE.2021.261647.1172
Chen, X., Liao, ZH., Gao, ZH., Li, Q., Lv, P., Zheng, G., & Yang, K. (2022). A Calculation Model of Carbon Emissions Based on Multi-Scenario Simulation Analysis of Electricity Consumption, Sustainability, 14, 8765. https://doi.org/10.1002/adfm.202003619.
Dastar, A. (2021). Carbon footprint in crude oil processing facilities and presentation of engineering control methods (case study: West Karun oil processing facility). Master's thesis of technical and engineering field, Department of Safety, Health and Environment (HSE), Mehr Arvand Institute of Higher Education. [In Persian]
Geng, W., Fangyi, L., Fu, Z., Lirong, Z., Ailhua, H., Liming, W., & Johnw, S. (2021). A product Carbon Footprint Model for Embodiment Desing based on Mcro- Micro Desing Features. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 116, 3839-3857. https://doi.org/10.1007/s00170-021-07557-7
Haghshenas Lari, J. (2017). Investigating the carbon footprint plan in reducing greenhouse gas emissions, in line with the Paris Agreement, Vice President of Infrastructure Research and Production Affairs. Research Center of the Islamic Council, 15896. [In Persian]
Heinonen, J., Ottelin, J., Ala-Mantila, S., Wiedmann, T., Clarke, J., & Junnila, S. (2020). Spatial consumption-based carbon footprint assessments-A review of recent developments in the field. Journal of Cleaner Production. 256, 120335.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120335.
Hendriks, S.L., Montgomery, H., Benton, T., Badiane, O., de la Mata, G.C., Fanzo, J., Guinto, R.R., & Soussana, J.F. (2022). Global environmental climate change, COVID-19, and conflict threaten food security and nutrition. BMJ-Brit. Med. J. 378, e071534.  https://doi.org/10.1136/bmj-2022-071534.
Huang, X., He, J., & Li, ZH. (2023). Internal incentives for carbon emission reduction in a capital-constrained supply chain: A financial perspective. PLOS ONE, 6, 1-22. https://doi: 10.1371/journal.pone.0287823.
Han, J., Tan, Z., Chen, M., Zhao, L., Yang, L., & Chen, S. (2022). Carbon Footprint Research Based on Input- Output Mode- A Global Scientometric Visualization Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph191811343.
Xu, J., Zhang, T., & Li, X. (2023). Research on the Process, Energy Consumption and Carbon Emissions of Different Magnesium Refining Processes. Materials (Basel, Switzerland)16(9), 33-40. https://doi.org/10.3390/ma16093340.
 
Jingzhong, Xu., Tingan, Zh., Xiaolong, Li. (2023). Research on the Process, Energy Consumption and Carbon Emissions of Different Magnesium Refining Processes. Materials, 16, 3340, 1-42, https://doi.org/10.3390/ma16093340.
Jingw, H., Zhixiong, T., Moazhi, CH., Liang, Z., Ling, Y., and Siying, CH. (2022). Carbon Footprint Research Based on Input- Output Mode- A Global Scientometric Visualization Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health ,2022,19,11343,1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph191811343
Lotfian, S., & Nasri Fakhr Daud, S. (2017). Environmental Policymaking in Iran: Challenges and Solutions. Journal of Faculty of Law and Political Science, 48(1), 121-97. [In Persian]
Maftouh, A., El Fatni, O., Fayiah, M., Liew, R. K., Lam, S. S., Bahaj, T., & Butt, M. H. (2022). The application of water–energy nexus in the Middle East and North Africa (MENA) region: A structured review. Applied Water Science, 12 (95), 83. https://doi.org/10.1007/s13201-022-01613-7.
 
Moosavian, SF., Borzuei, D., & Ahmadi, A. (2021). Energy, exergy, environmental and economic analysis of the parabolic solar collector with life cycle assessment for different climate conditions. Renewable Energy. 165, 301-20. https://doi.org/10.1016/j.renene.2020.11.036
Peng, J., Li, W., Li, Y., Xie, Y., & Xu, Z. (2019). Innovative product design method for low-carbon footprint based on multi-layer carbon footprint information. Journal of Cleaner Production, 228, 729- 745. https://doi.org/10.1038/s41929-022-00788-1
Shamsuzzaman, M., Shamsuzzoha, A., Maged, A., Haridy, S., Bashir, H., & Karim, A. (2021). Effective monitoring of carbon emissions from industrial sector using statistical process control. Applied Energy, 300, 117352. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.117352
Shen, Y.-S., Lin, Y.-C., Cui, S., Li, Y., & Zhai, X. (2022). Crucial factors of the built environment for mitigating carbon emissions. Sci. Total Environ. 806, 150864. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.150864
Sherzod Uralovich, K., Ulugbek Toshmamatovich, T., Farkhodjon Kubayevich, KH., & Sapaev, T.B. (2023). A primary factor in sustainable development and environmental sustainability is environmental education. Caspian Journal of Environmental Sciences, 21(4), 965-975. https:// doi:10.22124/cjes.2023.7155
Taliya Alia, Z., & Khoram Del, D. (2022). The approach of environmental policies in risk reduction, strategies and approach. Civil Quarterly, 10 (5), 211-225. https://www.doi.org/10.22034/lc.2022.142576. [In Persian]
Vladova, I. (2023). Towards a More Sustainable Future: The Importance of Environmental Education in Developing Attitudes towards Environmental Protection. SHS Web of Conferences, 176, 1-7.
 
Wu, X. Shen, Y.-S. (2023). The Bibliometric Analysis of Low-Carbon Transition and Public Awareness. Atmosphere, 14, 970. http://doi:10.3390/atmos14060970.
Wu, Y. Wan, J. Yu, W. I. (2023). Impact of environmental education on environmental quality under the background of low-carbon economy. Front. Public Health, 11, 1128791. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1128791