TY - JOUR ID - 30391 TI - نقش تعالیم اسلام در کاهش بحران‌های زیست محیطی JO - محیط شناسی JA - JES LA - fa SN - 1025-8620 AU - اکبری راد, طیبه AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ‌‌استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، رشته علوم قرآن و حدیث Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 39 IS - 1 SP - 73 EP - 80 KW - تفسیر موضوعی KW - روایات KW - قرآن KW - محیط زیست KW - معنی شناسی DO - 10.22059/jes.2013.30391 N2 - تخریب محیط زیست در سراسر جهان یکی از سه دغدغه اصلی انسان است. در نتیجة حوادث آثار گسترده که منجر به خسارات فیزیکی، تخریب حیات، و یا تغییرات وسیع در محیط زیست می‌شود، رخ می‌دهد. این وقایع می‌توانند خسارات زیادی به اموال، زندگی، اقتصاد و فرهنگ مردم وارد کند. بعضی از این بحران‌های اخیر در این مقاله آورده شده است. بیشتر این وقایع اگر نه تمامی آنها نتیجه دخل و تصرف لجام گسیخته انسان در محیط زیست و بهره‌کشی بی ‏حد و حصر او از منابع طبیعی است. از منظر اسلام مالک مطلق طبیعت و مخلوقات، خداوند متعال و انسان خلیفه او بر روی زمین است. خلیفه و نماینده بودن انسان اقتضا می‌کند که تصرف او در زمین همانند تصرف امانت دار باشد. طبیعت ملک خاص هیچ یک از نسل‌های بشری نیست تا هر طور که خواست در آن تصرف کند، بلکه میراث همه بشر است که از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد. لازمه امانت داری انتقال محیط پاک و سالم به نسل‌های بعدی است. از منظر قرآن کریم همان‌طور که انسان دارای کرامت است، همة موجودات طبیعت نیز مقدسند زیرا همه اجزای طبیعت تسبیح گوی حق هستند. بر این اساس، انسان در مقابل همه چیز، از جمله حیوانات و طبیعت اطراف خود مسئولیت دارد. مهم‌ترین وظیفة انسان در قبال طبیعت اصلاح در زمین و اجتناب از فساد در آن است. یکی از وجوه اصلاح زمین، عمران و آبادی است. منظور از عمران در زمین، تأمین اصول زیست محیطی برای حیات همه موجودات زنده است. احکام اسلام دربارة محیط زیست فراوان و متنوع است. انسان به موجب این احکام موظف است از آلوده کردن آب و خاک و هوا پرهیز کرده، درخت کاشته و با حیوانات با رأفت و مهربانی رفتار کرده، از آنها حمایت کند و تنوع زیستی را برهم نزند. UR - https://jes.ut.ac.ir/article_30391.html L1 - https://jes.ut.ac.ir/article_30391_720bba392401e9f8cf510799b9c33d9e.pdf ER -