@article { author = {Esnaashari, Hajar and Naghavi, Somayeh}, title = {Analysis of Household Behavior to Decrease Pollution in Kerman City: Partial Least Squares}, journal = {Journal of Environmental Studies}, volume = {48}, number = {4}, pages = {497-512}, year = {2023}, publisher = {دانشگاه تهران}, issn = {1025-8620}, eissn = {2345-6922}, doi = {10.22059/jes.2022.346812.1008345}, abstract = {People in the society directly and indirectly contribute to air pollution. Therefore, besides being an organizational and governmental responsibility, the participation of individuals in this matter can be significant in air pollution control. Using the developed theory of planning behavior, this study analyzed the behavior of households to decrease air pollution in Kerman City by investigating pollution, vehicles, electricity consumption, green spaces and reused and recycled appliances. The method of this research was quantitative in terms of the nature of data and practical in terms of purpose. The statistical population was all the households living in Kerman City, due to the lack of access to all the households in this research, 384 households were selected from the available sample. The data analysis tool used in this research was structural equations. The results showed that the variable of perceived behavioral control is the main driver of the intention of households to reduce air pollution, followed by the variables of attitude, mental norm, and past behavior had a direct effect on the individual intention of households to reduce air pollution. In order to reduce pollution and increase the health of households and reduce pollutants in this city, it is suggested to use fewer private vehicles and use public vehicles, plant trees and increase green spaces, and cooperate with the government to reduce the production of greenhouse gases.}, keywords = {Pollution,theory of planned behavior,Structural equations}, title_fa = {تحلیل رفتار خانوارها برای کاهش آلودگی هوا در شهر کرمان: معادلات ساختاری}, abstract_fa = {افراد جامعه به طور مستقیم و غیر مستقیم در آلودگی هوا نقش دارند. بنابراین مسأله کنترل آلودگی علاوه بر اینکه یک مسئولیت سازمانی و دولتی می-باشد، مشارکت افراد در این امر نیز نقش قابل توجهی دارد. در این مطالعه قصد رفتاری افراد برای کاهش آلودگی هوا در رابطه با وسایل نقلیه، کاهش مصرف برق، ایجاد فضای سبز و استفاده مجدد از لوازم دورریختنی و بازیافتی با استفاده از تئوری توسعه یافته رفتار برنامه‌ریزی شده (TPB)، بررسی شد.تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) یک چارچوب یکپارچه برای عوامل روانشناختی زیربنای یک رفتار مورد مطالعه است. یک عامل مرکزی در TPB قصد فرد برای انجام یک رفتار معین است. فرض بر این است که قصد او تحت تأثیر سه مؤلفه، یعنی نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده قرار دارد (آژن، 1991). TPB به طور گسترده ای برای پیش بینی و توضیح مقاصد رفتاری متنوع در زمینه های مختلف استفاده شده است نظرسنجی با استفاده از پرسشنامه بر روی 384 خانوار در شهر کرمان انجام شد و برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج نشان داد کنترل رفتاری درک شده محرک اصلی قصد فردی برای کاهش آلودگی هوا و به دنبال آن نگرش، هنجاری، رفتار گذشته بر قصد فردی برای کاهش آلودگی هوا است. پیامدهای سیاستی مانند ایجاد آگاهی برای برچسب‌گذاری ستاره انرژی، افزایش استاندارد عملکرد حداقل انرژی و نقش آموزش در پرورش نسل‌های جوان باید مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {Pollution,theory of planned behavior,Structural equations}, url = {https://jes.ut.ac.ir/article_90152.html}, eprint = {https://jes.ut.ac.ir/article_90152_0289a2196dccce9104bbb8d155421eb2.pdf} }