@article { author = {Zebardast, Lobat and Yavari, Ahmad Reza and Salehi, Esmaeil and Makhdoum, Majid}, title = {Application of Effective Mesh Size Metric for the Analysis of Forest Habitat Fragmentation inside the Defined Road Effect Zone of Golestan National Park}, journal = {Journal of Environmental Studies}, volume = {37}, number = {58}, pages = {15-20}, year = {2011}, publisher = {دانشگاه تهران}, issn = {1025-8620}, eissn = {2345-6922}, doi = {}, abstract = {Fragmentation is one of the major spatial processes leading to change in a landscape, which is described as transformation of a specific habitat or land cover to smaller patches with less connectivity and viability. Construction of Roads is one of the main causes of fragmentation in natural areas and habitats. Presence of roads in ecologically sensitive and protected areas, leads to destruction of values and proper functions of such areas. In Iran, one famous example of this phenomenon is the existing road in Golestan national park. Although this road was destroyed in flash floods due to improper location (close to river) it is still under operation and construction in the same place. This research aims to present a quantitative measure for illustrating the road’s negative impacts on the park by use of one landscape ecological metric. Effective mesh size (meff) is a suitable metric for quantifying fragmentation is which is a probability that two randomly chosen points in the landscape are connected and not separated by barriers and so is a helpful tool for investigating roads impacts on landscapes. In this research, in order to investigate structural changes due to the road, road effect zone was chosen as spatial unit and the metric was calculated for two time series land cover map (1987 and 2008). The results show a decline of 47.40 percent which is an indication of increasing in fragmentation and reduction in connectivity in forest land covers in road effect zone in Golestan national park. Because of high ecological sensitivity of the forest land covers in road effect zone, monitoring their changes should be noticed in management plan of Golestan national park.}, keywords = {Effective mesh size metric,Fragmentation,Golestan national park,Road effect zone}, title_fa = {استفاده از متریک اندازه مؤثر شبکه در تحلیل از هم گسیختگی پوشش‌های جنگلی محدودة اثر جاده در پارک ملی گلستان}, abstract_fa = {از هم گسیختگی یکی از مهم‌ترین فرایندهای فضایی منجر به بروز تغییر در سیمای سرزمین است که شامل تبدیل پوشش یا زیستگاهی خاص به قطعات کوچکتر و دارای ارتباط کمتر و کاهش پایداری و زیست پذیری آنهاست. از مهم‌ترین عوامل بروز از هم‌گسیختگی در زیستگاهها و پوشش‌های طبیعی، جاده‌ها هستند. حضور جاده‌ها در مناطق حساس زیستی، بخصوص مناطق تحت حفاظت، کاهش ارزش‌ها و کارکردهای مؤثر این گونه مناطق را به همراه خواهد داشت که از بارزترین نمونه‌های آن در کشور ایران، حضور جاده در پارک ملی گلستان است. این جاده که به علت موقعیت‌یابی نادرست (واقع شدن در حریم رودخانه) در اثر سیل‌های اوایل دهة 1380 تخریب شد، مجددا در موقعیت فعلی خود در حال بازسازی و استفاده است. در این تحقیق سعی بر آن است که شاخصی کمی برای آثار منفی ساختاری ناشی از جاده بر پارک ملی گلستان ارایه شود. یکی از متریک‌های مناسب برای کمی‌سازی فرایند از هم‌گسیختگی، انداة مؤثر شبکه است‌که نشان‌دهندة احتمال اتصال بین دو نقطه در سیمای سرزمین و جدا نشدن آنها به‌وسیلة موانع ساختاری بوده و برای بررسی تأثیرات ناشی از جاده‌ها مناسب است. محاسبة این متریک در این واحد فضایی برای دو دورة زمانی (1366 و 1387) مبین کاهشی معادل 40/47 درصد در اندازه آن است که نشان‌دهندة افزایش از هم‌گسیختگی و کاهش پیوستگی در پوشش مورد نظر (جنگل‌های متراکم) در محدودة اثر جاده در پارک ملی گلستان است. با توجه به حساسیت اکولوژیکی بالای جنگل‌های محل عبور جاده، لازم است پایش آنها جایگاه خاصی در برنامه مدیریتی پارک ملی گلستان داشته باشد.}, keywords_fa = {از هم گسیختگی,پارک ملی گلستان,متریک اندازة مؤثر شبکه,محدودة اثر جاده.}, url = {https://jes.ut.ac.ir/article_23160.html}, eprint = {https://jes.ut.ac.ir/article_23160_2db5ef2eeaf73be11a156a5fbde782ce.pdf} }